יום חמישי, 13 באוקטובר 2016

מנצלת שאריות: לחם בירה ופקאנים מקמח כוסמין

זו לא פעם ראשונה שאני מספרת לכם כמה אני אוהבת מתכונים שנולדים במקרה.
כולנו מכירים את זה: הבננות הבשילו מהר, קנינו יותר מדיי תפוזים או שהגזר התחיל להשחיר.
אבל קרה לכם שנתקעתם עם יותר מדיי בירה?!
כן, גם לי לא.
עד שבוע שעבר.


חבר בא לארוחת ערב בהתראה קצרה, ומיד ירדנו לקנות בירה קרה (כי אנחנו מהסוג ששותה רק מים).
כמובן שהיה מבצע ארבע פחיות ב-16 שקלים.
וכמובן שהוא בכלל לא רצה לשתות בירה.
נהדר.
נותרנו עם ארבע פחיות בירה יותר מדיי. 
מיד היה ברור לי שהבירה הזו תהפוך לבסיס לכמה מתכונים, ושהראשון בהם הולך להיות לחם.


התלבטתי אם לכלול במתכון שמרים נוספים או להסתמך רק על הבירה, והחלטתי שכמה שיותר מהר- כך יותר טוב.
שיטוט קצר ברשת והתרשמות מכמה מתכונים הביאו אותי ליצירת המתכון הזה, שכללה בעיקר "הבראה" של המתכונים האחרים ומשחק עם כמויות הנוזלים כך שיתאימו לקמח הכוסמין. 
התקבל לחם מושלם, אוורירי ועשיר, עם ארומת בירה משגעת, מתיקות מאוזנת וביס ח-ל-ו-מ-י.


אני אתחיל ואומר שצריך לאהוב בירה, כי טעמה מורגש בלחם הזה.
מצד שני, הוא כל כך טעים, שאני בטוחה שגם מי שאינו חובב בירה מושבע יאהב אותו.


הלחם מבוסס על קמח כוסמין, סוכר קוקוס (אותו אפשר להמיר לחום, אך התוצאה פחות בריאה), בירה לבנה ודבש. הרגשתי שצריך משהו קראנצ'י בפנים, אז הוספתי פקאנים שהיו בבית, ומסתבר שהשילוב משמיים.
הבירה, המכילה שמרים, תורמת מאוד לאווריריות הבצק, שממש מרגיש כאילו עבר התפחה. מסיבה זו הלחם גם מהווה אחלה פתרון למי שחושש מאפיית לחם הדורשת התעסקות בשמרים והתפחות. מכינים אותו כמו עוגה בחושה: מערבבים יבשים ורטובים ומכניסים לתנור. אין לישה ואין סיבוכים.


אני השתמשתי בבירה לבנה, אך אני בטוחה שגם בירה כהה או מאלט יהיו נפלאות כאן. אם אתם משתמשים בבירת מאלט (שחורה), הייתי מורידה מעט את כמות הסוכר או הדבש, שכן היא מתוקה יותר מטבעה.
מה שאני לא ממליצה להמיר הוא את הקמח. קמח הכוסמין נותן כאן תוצאה עשירה ומיוחדת, ולטעמי קמח לבן פשוט יהיה...סתמי.


אני ממליצה להכין את הלחם ביום ההגשה, ואם הוא לא נגמר באותו יום, לפרוס ולהקפיא. הוא אפילו יותר מעולה אחרי קלייה קצרה בטוסטר אובן והולך טוב עם כל דבר (ניסינו: ממרח עגבניות מיובשות, חמאה, דבש, טחינה, חביתה..ועוד ועוד).


אני כבר מחכה לשמוע מה דעתכם!

נ.ב
למישהו יש רעיון מה אפשר להכין עם עוד 3 פחיות בירה?!
כי אם לא, אני פשוט אכין המון לחם. המון.


לחם בירה ופקאנים מקמח כוסמין/ לכיכר אחת גדולה בתבנית לחם* (11.5X25) או 2 כיכרות קטנות בשתי תבניות אינגליש קייק קצרות

מצרכים:
3 כוסות קמח כוסמין מלא (420 גרם)
כף סוכר קוקוס (10 גרם)
שקית אבקת אפייה
כפית מלח (עדיף מלח הימלאיה בשל יתרונותיו הבריאותיים, אך גם מלח רגיל/ים יעבוד)
3 כפות דבש**
360 מ"ל בירה לבנה (ניתן לשקול או למדוד במד ליטר)
50 גרם אגוזי פקאן (2 חופנים קטנים)

לפיזור: פתיתי ש.שועל שלמים/ שומשום/ מה שאוהבים...

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות, מרפדים את התבנית בנייר אפייה ומשמנים את הנייר. אני אוהבת לקווצ'ץ' נייר אפייה ולפתוח אותו, כך שנוח להניח אותו בתבנית בלי שיקפוץ החוצה. 
2. לקערה גדולה מנפים את הקמח ואבקת האפייה. מוסיפים את הפקאנים, המלח וסוכר הקוקוס ומערבבים.
3. מוסיפים את הבירה והדבש ומערבבים בכף עץ או במרית קשיחה רק עד לקבלת תערובת אחידה. התערובת מזכירה תערובת עבה של עוגה בחושה. משהו בין בלילת עוגה לבצק. השתדלו לא לערבב עד יותר מאיחוד, כדי שהלחם לא יצא דחוס.
4. מעבירים לתבנית המרופדת בנייר ומפזרים פתיתי שיבולת שועל (או מה שבוחרים).
5. אופים ב-180 מעלות כ-50-60 דקות. הלחם מוכן כשהוא מקבל קרום זהוב וקיסם הננעץ במרכז יוצא יבש.
6. מצננים בתוך התבנית עד לטמפ' החדר. מחלצים מהתבנית והנייר רק כשהלחם התקרר (או מקסימום כשהוא חמים, אם לא התאפקתם).
7. מגישים ונהנים! את השאריות פורסים ומקפיאים עד 3 חודשים.

* אני השתמשתי בתבנית אינגליש קייק/ לחם נפתחת מהחנות המקוונת של "מיסטרל". מוצר מעולה ומגניב שפתר לי את הבעיה של מתכונים שונים שמיועדים לתבניות באורכים שונים. תוכלו למצוא אותה כאן ואפילו לקבל 25% הנחה להזמנה שלה, בהזנת קוד קופון: dvir (בתוקף עד סוף נובמבר 2016).
** לטבעונים הנמנעים מדבש- המירו לאותה כמות של סירופ מייפל או סילאן. 

6 תגובות:

  1. הכנתי את המתכון כבר פעמיים, והתאהבתי - כל כך פשוט, כל כך טעים (במיוחד כטוסט). השינויים הבודדים שעשיתי היו שימוש בסוכר רגיל (אין לי סוכר קוקוס), אגוזי מלך במקום פקאנים, ובמקום לפזר את הקוואקר למעלה (לא נדבק וסתם נופל ומלכלך) שפכתי קוואקר מלא פנימה לבלילה לתוספת בריאות. טעים מאוד וממש לא מחזיק בהקפאה 3 חודשים - מחוסל תוך שבוע גג, וגם זה עם איפוק... תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. איזו תגובה משמחת. שמחה לשמוע שהצליח ושהלחם חוסל,כך גם אצלנו! תודה רבה על השיתוף :)

      מחק
  2. מתכון מצוין! כמו זו שכתבה מעליי, החלפתי את הסוכר קוקוס בסוכר חום כהה ואת אגוזי הפקאן באגוזי מלך ויצא מדהים!

    השבמחק
  3. איזה כיף לשמוע! תודה רבה על השיתוף. ההחלפות נשמעות מצויין :)

    השבמחק
  4. נראה מעולה! מספר שאלות-כמה זמן בתנור אם אני מפצלת לשני תבניות אינגליש קייק? והאם זה יפגע במרקם אם אוותר על הסוכר ואוסיף רק 3 כפות דבש? מומלץ להוסיף מעט שמרים בשביל שיצא אווירי יותר? תודה רבה !:)

    השבמחק
  5. אהלן,
    קודם כל- הלחם לטעמי מספיק אוורירי והדחיסות היחסית שלו היא חלק מהצלחתו. הבירה כבר מספקת שמרים ולדעתי אין צורך.
    מבחינת הדבש אין שום בעיה,הצבע כנראה יתבהר מעט.
    מבחינת אפייה- הייתי בודקת אחרי חצי שעה ומוסיפה בהתאם למצב הלחם.
    בהצלחה!

    השבמחק