יום שישי, 4 באוקטובר 2013

מצברוח של סתיו, ימים אחרונים בירושלים ועוגיות תמרים בלתי-מנוצחות

יום שישי הגיע. כמה אני אוהבת סופי שבוע...
התחזית מבטיחה לנו סופשבוע סתווי של התקררות. איך אני אוהבת את הסתיו...
עוד לא קר מדיי, אבל כבר מרגישים את השינוי באוויר, מעין רעננות כזו והרגשה של משהו חדש.


הסופשבוע הזה מיוחד עבורי, כי הוא סוף השבוע האחרון שלי בירושלים לפני החזרה הביתה. אמנם אין צורך להיות רגשניים מדיי, שכן עוד אשוב לירושלים ללא כל צל של ספק- אך בכל זאת, מדובר בעיר שהייתה לי בית אמיתי בשנתיים האחרונות. עיר אותה גיליתי מחדש והתאהבתי ביופיה, באופיה ובחברים שהכרתי בה.
עם כל הצער (הרב באמת), אני לא יכולה שלא להתרגש מהחזרה, גם אם קצרצרה, הביתה לכמה שבועות. אני אמנם עוזבת בית אחד, אבל חוזרת לבית אחר שנעדרתי ממנו תקופה של שנתיים. אני בטוחה שהחזרה הזו תהווה "מילוי מצברים" לפני תשעה חודשים נוספים של היעדרות.




יש מאפים שתמיד מזכירים לי בית.
מאפים פשוטים כאלה, שביס אחד מהם מספיק כדי להרגיש את החום והאושר שמתקשרים (לי לפחות) עם בית ההורים, המשפחה, החדר בו גדלתי.
אחד המאפים הראשונים שהכנתי בחיי הן עוגיות תמרים. הכוונה לאותן עוגיות מוכרות, מגולגלות וממולאות בממרח תמרים, שיש שיקראו להן (בטעות אגב) "מעמולים".
כשרק גיששתי את דרכי בעולם האפייה, נתקלתי באחד מאתרי האינטרנט בקובץ שנקרא "עוגיות", שהיה מלא במתכונים שונים ואנונימיים.מתכון עוגיות התמרים הזה היה אחד מהם, והוא גם היחיד מאותו קובץ שהולך איתי עד היום, כבר כמעט עשר שנים.


אם תשאלו כל אחד מבני המשפחה שלי מה המאפה שאני מכינה הכי הרבה, עוגיות תמרים תהיה התשובה. סביר להניח שהן יזכו גם בתואר העוגיות האהובות ביותר על בני הבית, ועל חלק מהחברים (חנצ'י, אני מקווה מאוד שאתה קורא!).
ולא סתם: אלה עוגיות העשויות מבצק עדין ועם זאת נוח ביותר לעבודה. הבצק משתלב נפלא עם מלית התמרים (וגם עם מליות אחרות) וכיף מאוד לשחק עם התוספות. ובכלל, הן פשוט מסוג העוגיות שתמיד כיף שיש בבית, וכיף להתפנק איתן לצד כוס תה- יחד עם מישהו שאוהבים או סתם מול הטלוויזיה.



ניסיתי במהלך השנים מתכונים נוספים לעוגיות תמרים, ואף אחד מהם לא הוכתר כמוצלח כמו זה, ועל כן אני ממליצה לכם פשוט לנסות אותו. 
הכמויות במתכון מספיקות לכמות גדולה מאוד של 80-100 עוגיות. ניתן בהחלט לחלק את המרכיבים לשניים ולהכין חצי ממנה. אני תמיד מכינה כמות מלאה וישר אורזת קופסאות לאחים וחברים.

אז קדימה, רוצו לקנות את המרכיבים החסרים לכם, ותקתקו את העוגיות הנפלאות האלה לשבת.

ההתאהבות מובטחת!




עוגיות תמרים (80-100 עוגיות)

לבצק העוגיות:
קילו קמח
שקית אבקת אפייה (10 גרם)
400 גרם חמאה רכה (לא מומסת)
200 מ"ל (כוס) שמן צמחי (אני משתמשת בקנולה)
כוס מיץ תפוזים (סחוט טרי ואם לא אז איכותי!)
2 כפות סוכר

למילוי ממרח תמרים:
2 קופסאות ממרח תמרים
קינמון
לפי הטעם: אגוזים קצוצים, קוקוס, טחינה גולמית


מעט אבקת סוכר לקישוט

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות ומרפדים שתי תבניות תנור בנייר אפייה.
2. בקערה גדולה לשים ביד את כל חומרי הבצק עד שמתקבל בצק אחיד לחלוטין. הכי טוב, להכניס לקערה קודם את הקמח ואחריו את שאר החומרים, ופשוט ללוש.
3. מחלקים את הבצק לשמונה חלקים שווים.
4. מקמחים משטח עבודה ומרדדים כל חלק לעלה דק בגודל של בערך 15X20 ס"מ (עובי 2-3 מ"מ).
5. מורחים בעדינות (לא לקרוע את הבצק העדין) על כל עלה כרבע קופסה של ממרח התמרים (כך שתי קופסאות מספיקות לשמונת העלים). חשוב להקפיד על מריחה שווה.
6. כאן הזמן לגוון ולהתפרע: אני אוהבת לפזר מהכל- קינמון, אגוזים, קוקוס. כמו כן אני ממליצה לזלף מעל ממרח התמרים (לפני התוספות) מעט טחינה גולמית (קצת פחות מכף על כל עלה).
7. מגלגלים כל עלה לגליל מהחלק הרחב שלו ומניחים בתבנית (מתקבלות 2 תבניות של 4 גלילים בכל אחת).
8. אופים כל תבנית כ-25-30 דקות עד שהגלילים זהובים (הם מתרחבים ולעתים נסדקים באפייה וזה בסדר).
9. מוציאים וממתינים כמה דקות לצינון חלקי.
10. כשהגלילים עדיין חמים, פורסים לעוגיות בעובי של 2-3 ס"מ כל אחת. ממתינים לצינון.
11. כשהעוגיות הצטננו לחלוטין זורים אבקת סוכר (באמצעות מסננת).
12. מאחסנים בקופסה אטומה עד שבוע.

הערות:

**החמאה כאן היא לב הצלחת הבצק. היא צריכה להיות רכה מספיק כדי שלא יוותרו גושים, אך לא מומסת, שכן אז יתקבל בצק רך מדיי. אני ממיסה אותה כ-30 שניות במיקרוגל כך שחלק קטן נמס והשאר מתרכך. כל מיקרוגל שונה ולכן ממליצה לנסות כל פעם כמה שניות, ולהיות עם יד על הדופק. דרך נוספת היא להרתיח סיר קטן של מים, לרוקן אותו, ולהפוך את הסיר הריק על צלחת עם החמאה. להשהות כך מספר דקות. האדים מרככים את החמאה.
** אפשר להחליף את ממרח התמרים בכל ממרח אחר שאוהבים: שוקולד, נוטלה, ריבה ואולי גם לוטוס (לא ניסיתי). שימו לב שעל הממרח להיות רך מספיק כך שיימרח מבלי לקרוע את הבצק.

תהנו!

8 תגובות:

  1. ממממחכים לך שתחזרי לצפון!!!

    השבמחק
  2. אני מחפשת כבר תקופה מתכון מנצח לעוגיות תמרים, ועכשיו מצאתי! באת לי בול בזמן :-) רק שאלה - אפשר להחליף את מיץ התפוזים במשהו? חלב נניח?

    השבמחק
  3. צלילו'ש, אפשר בהחלט להמיר בחלב. אני לא חושבת שהטעם יושפע, אם כי אולי הייתי מוסיפה עוד כף סוכר לבצק (שהרי המיץ מתוק). עם זאת, אני חייבת לציין שטעם התפוזים לא מורגש בעוגיות (אני אישית לא אוהבת טעם תפוזי במתוקים). כך שאם מכך הרתיעה, אל חשש.

    השבמחק
  4. תענוג הבלוג שלך :) העוגיות נראות מעולות ממש, ולגמרי עשית לי חשק לאחת (או שתיים, או חמש) ליד הקפה עכשיו. בהצלחה עם הבלוג!

    נטלי

    השבמחק
    תשובות
    1. נטלי, תודה רבה רבה! פירגון ממך זה באמת כבוד גדול. העוגיות האלה עושות חשק תמיד, ממליצה לך בחום לנסות :)

      מחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. היי,

    התחלתי להכין, וגיליתי שמזגתי שמן זית לקמח... האם יש טעם להמשיך? או להמיר למתכון אחר?

    תודה,
    אילנה

    השבמחק