יום חמישי, 20 באפריל 2017

לחם כוסמת ירוקה עם גרעינים (טבעוני, ללא גלוטן)

לפני כמה חודשים, הפסקנו לאכול גלוטן בבית.
אני כבר הפסקתי בעבר, ומאז חוויתי עליות ומורדות, אבל בעלי היה קשה יותר לשכנוע.
למען האמת, כל כך התרגלנו לאכול דברים כמו שקשוקה או פלאפל בלי לחם, שרוב הזמן הוא לא חסר לנו.
גם כשכן, אנחנו פשוט יוצאים, אוכלים, מחייכים וחוזרים לשגרה.
אגב, אני מאוד מאמינה בלא להחזיק בבית מזון שמנסים להימנע ממנו, וממליצה בחום על ההרגל הבא: 
כשממש רוצים- מקבלים החלטה מודעת, אוכלים אותו בחוץ ולא מתחרטים! ככה הכל הרבה יותר מהנה, ובשליטה :)



איפה היינו?
אה, הגלוטן.
בימינו, גם למי שלא מצליח להתרגל לחיות בלי פרוסת לחם ליד האוכל, יש כל כל הרבה אופציות!
מה שחשוב, הוא לשמור עליהן בריאות ולא ליפול לסוגי לחמים לבנים, או עמוסים במייצבים, חומרים מתפיחים, משמרים, צבעים ועוד.
אם אתם יכולים להכין בבית- הכי טוב! ככה תדעו ב-ד-י-ו-ק מה נכנס ללחם שלכם.
אני אוהבת שיש לי תמיד סוג אחד של לחם ללא גלוטן במקפיא (מלוח או מתוק!), כך שאם מתחשק לי לחם קלוי עם אבוקדו או שכבת חמאה ודבש (יאמי!), יש לי אופציה טעימה ובריאה במרחק 7 דקות בטוסטר אובן.


על הלחם הזה שמעתי מאחותי הרבה לאחרונה, וטעמתי אותו בשבוע שעבר אצל ההורים שלי.
אחותי קיבלה את המתכון הבסיסי מחברה, ומאז מכינה אותו בלי סוף.
המתכון הבסיסי מכיל רק כוסמת, מים ומלח.
אני הוספתי מעט (מאוד) סודה לשתייה, שני סוגי גרעינים ושומשום למעלה.
במבחן התוצאה הלחם הזה נפלא: הוא דחוס וכבד בדיוק במידה הנכונה, בטעם עדין של כוסמת (אבל אם אתם לא יכולים לסבול כוסמת, אולי עדיף שלא תנסו), ועובר נפלא קלייה במצנם או מתחת לגריל.
פלוס נוסף- שקית של 500 גרם כוסמת ירוקה עולה 8.90 (בסופר שלי) והיא כמעט כל מה שאתם צריכים עבור כיכר לחם גדולה. זאת בהחלטת אופציה ברת-השגה מבחינה כלכלית לטעמי, דבר חשוב בעולם בו להיות בריא עולה המון כסף.



שלוש הערות חשובות לפני שמתחילים:
1. הכוסמת במתכון היא כוסמת ירוקה. זהו לא הסוג הקלוי (המכונה גם קאשה) והמוכר יותר לרובנו. היום קל יותר למצוא את הסוג הירוק ואני השתמשתי בשקית של סוגת.
2. את הכוסמת משרים לילה (או לפחות 6 שעות) לפני ההכנה וגם תערובת הלחם צריכה לנוח שעתיים-שלוש טרם האפייה. קחו זאת בחשבון. אפשר להשרות מהבוקר, להכין כשאתם חוזרים מהעבודה ולאפות אחרי ארוחת ערב :)
3. הלחם במיטבו כשהוא קלוי. אחרי האפייה והפריסה תראו שהוא נראה מעט דחוס ורטוב בפנים וזה בסדר. הוא יעבור ייבוש נוסף במצנם/טוסטר לפני האכילה, שגם ייתן לו את הקראנצ'יות והטעם הסופיים.

זהו, נעבור למתכון.
אני מקווה שתהנו ממנו כמונו ומבטיחה לחזור בקרוב עם עוד סוגי לחמים ללא גלוטן :)


לחם כוסמת ירוקה עם גרעינים / לכיכר אחת בתבנית אינגליש ארוכה או תבנית לחם

מרכיבים:
500 גרם כוסמת ירוקה (בד"כ שקית, או 3 כוסות גדושות)+ מים להשריה
כוס מים (240 מ"ל)
1/2 כפית גדושה אבקת סודה לשתייה
כפית מלח ים אטלנטי
3 כפות גרעיני חמנייה
3 כפות גרעיני דלעת 
שומשום לפיזור (אופציונלי)

אופן ההכנה:
1. משרים את הכוסמת למשך הלילה (או ל-6 שעות לפחות) בהרבה מים. מסננים ושוטפים היטב.
2. מעבירים את הכוסמת למעבד מזון, מוסיפים כוס מים ומעבדים עד לקבלת תערובת קרמית (נסו לא לעבד יותר מדיי).
3. מעבירים את התערובת לקערת זכוכית, מכסים בניילון נצמד באופן רופף (חשוב להשאיר אוויר) ומשאירים למנוחה בטמפ' החדר שעתיים-שלוש.
4. לקראת סוף המנוחה, מחממים תנור ל-175 מעלות. אם משתמשים בתבנית חד"פ מספיק רק לשמנה. אם משתמשים בתבנית לחם, כדאי לרפד בנייר אפייה ולשמן אותו. אני ממליצה לשמן בשמן קוקוס.
5. כשהתערובת סיימה לנוח, מערבבים פנימה את הסודה לשתייה, המלח והגרעינים.
6. מעבירים לתבנית ומיישרים בעזרת מרית. ניתן לפזר למעלה שומשום, מלח גס או מה שאוהבים.
7. אופים את  הלחם על חום 175 מעלות למשך כ-50 דקות, עד שהוא תפוח ופיתח קרום פציח ופריך. הלחם לא מזהיב הרבה.
8. מוציאים מהנור ולאחר צינון קל וחלצים מהתבנית ומניחים על רשת לצינון מלא.
9. לאחר צינון מלא, פורסים לפרוסות דקות (הלחם דחוס יחסית) ומקפיאים.
10. כשרוצים לאכול ממנו, מחממים פרוסה מתחת לגריל או במצנם, מגישים ונהנים!

הערות:
* ניתן להחליף את הגרעינים בכל גרעין או אגוז שאוהבים וניתן גם להגדיל מעט את הכמות.
* ניתן להוסיף תוספות נוספות כמו חמוציות או עשבי תיבול- תתפרעו!










2 תגובות:

  1. נראה ונשמע מסקרן במיוחד! עשית לי חשק לנסות :)

    השבמחק
  2. עשיתי בתבניות אישיות וכל פעם מוציאה אחת מההקפאה , הוספתי גרעיני דלעת חמניות וחמוציות יצא מושלם

    השבמחק