יום רביעי, 10 בפברואר 2016

אין כמו להכין בבית: גרנולת כוסמת קינמונית, עם מלא תוספות שוות!

אחד הדברים שברור שצריך להכין בבית, היא הגרנולה.
אני אישית מטורפת על הקונספט הזה של דגנים פריכים והרבה תוספות מפתיעות, שגורם לי להתרגש מארוחת הבוקר שלי, ולרצות לקפוץ מהמיטה רק כדי לאכול! 


בכלל, כחלק מ"פילוסופיית" האוכל שלי, אני דוגלת בארוחת בוקר מלאה, שמתדלקת את הגוף שלנו להמשך היום. ככזו, היא צריכה לכלול (מבחינתי) גם חלבונים וגם פחמימות בצורת דגנים ופירות, שיתנו לי אנרגיה לקראת היום שמתחיל.
מצד שני, אני אוהבת לדעת מה נכנס לצלחת ולבטן שלי, ולכן פחות אוהבת גרנולה (ושאר מוצרים) קנויה ומעובדת, המכילה בדרך כלל סוכר לבן וחומרים משמרים.


לאחרונה, בעקבות ניסויצ'יק שערכתי על עצמי ואהבתי את תוצאותיו, אני משתדלת להימנע מגלוטן.
זה לא אומר שאני לא נוגעת בלחם או בקמח (מי שראה את התמונות מפריז בפייסבוק בוודאי נוכח שלא אכלתי חסה כל היום), אבל זה אומר שכשאני לא חייבת, אני לא אוכלת.
אני שומרת את הלחם/גלוטן לארוחה במסעדה, למפגש עם חברים או לעוגות שאני מכינה בבית ולאירועים (ומי שקרא פוסטים "בריאים" אחרים שלי, יודע שאני דוגלת באיזון הזה בכל הקשור לאכילה, וזה נכון גם לגבי הסוכר הלבן שהזכרתי קודם).


הגרנולה הזו מבוססת על כוסמת, מה שעושה אותה נטולת גלוטן.
יבואו החכמים מכם ויאמרו שגם שיבולת השועל, שעליה בד"כ מבוססת הגרנולה, היא נטולת גלוטן.
ובכן, זה נכון ולא נכון.
שיבולת השועל היא אכן דגן ללא גלוטן, אך עקב העובדה שרובה מעובדת במפעלים בהם מעבדים גם חיטה, ובאותן מכונות, הרבה משיבולת השועל שאנחנו קונים, מכילה גם גלוטן מהחיטה.
לרובנו זו לא כמות קריטית של גלוטן, אך לצליאקים לדוגמא זה כן, ויש להימנע משיבולת שועל שלא כתוב עליה במפורש שהיא נטולת גלוטן ושעובדה במפעל נפרד.


כבר הכנתי לא מעט גרסאות של גרנולה משיבולת שועל, ואני אף אוכלת אותה גם לא בצורת גרנולה, אך הפעם החלטתי לנסות משהו חדש, ולהינות על הדרך מהיעדר הגלוטן.
הכוסמת, בדומה לקינואה, היא צמח ולא דגן, מכילה בעיקר פחמימות, מעט חלבון (מלא) והרבה סיבים תזונתיים. היתרון העיקרי שלה, מזכיר את היתרון עליו סיפרתי לכם בעניין הכוסמין (בפוסט הקודם), של אינדקס גליקמי נמוך. הפחמימות שבה מתפרקות לאט יחסית, ומותירות אותנו שבעים לאורך זמן (לעומת חיטה למשל).


כיוון שלכוסמת יש טעם חזק מאוד, הלכתי על גרסת קינמון והרבה תוספות שינטרלו אותו.
זה לחלוטין עשה את העבודה, וגם הקלייה תרמה לטשטוש טעם הלוואי.
הגרנולה הזו מתקבלת קראנצ'ית, מתוקה (במידה), מלאה בתוספות שתוכלו לגוון לטעמכם והיא גם...טבעונית!
המשמעות היא שבמקום להשתמש בחמאה כשומן במתכון, השתמשתי בשמן קוקוס, שגם נותן טעם קוקוסי לכל העסק.
להמתקה אני ממליצה להשתמש במייפל, אך אם אתם לא אוהבים או שאין לכם, הרגישו חופשי להשתמש בדבש.

את הגרנולה ניתן להגיש בשלל דרכים: על יוגורט פשוט, בתוך שייק או מעליו, כנשנוש בפני עצמה בין ארוחות ואפילו מעל סלט עלים ירוק או סלט פירות. הכל מותר ובמקרה של המתכון הזה, תרגישו חופשי! 
מה שבטוח- גם אם כל עניין הבריאות הלחיץ אתכם- את הגרנולה הטעימה הזו לא תוכלו להפסיק לנשנש!


מחכה לעדכונים ממי שהכין, תמונות ורשמים :)


גרנולת כוסמת קינמונית עם המון תוספות שוות! / הכמות: הרבה גרנולה (כ-15 מנות של 3-4 כפות)

מצרכים:
לגרנולה:
200 גרם כוסמת יבשה
הרבה מים (להשרייה)
2 כפות מיץ לימון (להשרייה)
1/2 כפית מלח ים גס
4 כפות קינמון
4 כפות סירופ מייפל
3 כפות זרעי צ'יה
3 כפות שמן קוקוס, מומס

לתוספות:
100 גרם פתיתי קוקוס קלוי (להשיג בחנויות טבע/פיצוחים- רצוי ללא סוכר)
100 גרם אגוזים (אני השתמשתי בחצי-חצי קשיו ומלך, אפשר לערבב ולגוון גם לוז, שקדים, פקאן...)
70 גרם חמוציות מיובשות (עדיף ממותקות במיץ תפוחים ולא סוכר)
30 גרם גוג'י ברי (להשיג בחנויות טבע/פיצוחים. ניתן להמיר בצימוקים/דובדבנים יבשים)
70 גרם גרעיני דלעת או חמניה (אפשר חצי-חצי)

אופן ההכנה:
1. לילה לפני ההכנה: משרים את הכוסמת במים (בערך פי 3 מהנפח שלה) ומיץ לימון למשך הלילה. הכוסמת תספוג את כל המים במהלך הלילה ואין צורך לבשל אותה לאחר מכן. מסננים ושוטפים בתוך המסננת.
2. למחרת, מחממים תנור ל-140 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.
3. מערבבים בקערה את כל חומרי הגרנולה (ללא התוספות): כוסמת לאחר השרייה (כ-500 גרם), מלח, קינמון, מייפל, צ'יה ושמן קוקוס. מניחים בצד לכ-10 דקות, ובכך מאפשרים לצ'יה לספוג נוזלים ו"להדביק" את כל העסק.
4. מפזרים את תערובת הגרנולה על המגש עם נייר האפייה בשכבה אחידה ולא עבה (עובי של כס"מ אחד).
5. אופים את הגרנולה: מתחילים ב-20 דקות אפייה על 140.
6. לאחר מכן, פותחים מעט את התנור להוצאת אדים, סוגרים, מורידים את החום ל-110 מעלות ואופים עוד 30 דקות.
7. מוציאים את הגרנולה, הופכים מעט ומזיזים כדי לראות שכל חלקיה מתייבשים, מוסיפים את האגוזים, ומכניסים לעוד 10 דקות אפייה אחרונות.
8. בשלב זה הגרנולה צריכה להיות יבשה אבל לא שרופה. אם חלקים גדולים ממנה עדין "רטובים", כדאי להכניס לעוד כמה דקות, אך להיות עם יד על הדופק. אם רק חלקים קטנים עוד רטובים, ניתן להוציא, היא תתייבש במהלך הצינון.
9. מניחים את הגרנולה לצינון בטמפ' החדר ומפרידים גושים גדולים לקטנים יותר. השאירו גושים של גרנולה (לא גדולים מדיי), הם יתנו את אפקט הקראנץ'.
10. כשהגרנולה הצטננה, מעבירים אותה לקערה גדולה, שופכים פנימה את כל שאר התוספות ומערבבים ביד לפיזור אחיד.
11. מעבירים לצנצנת או קופסא אטומה ומאחסנים במקום קריר.
12. הגרנולה אמורה להחזיק כשבועיים כל עוד היא אטומה ומוחזקת בטמפ' מתאימה.
13. מגישים על יוגורט, שייק, סלט או כנשנוש!





2 תגובות:

  1. יואו, איך בא לי! זה אדיר להכין גרנולה מכוסמת, חייבת לנסות ♥

    השבמחק
    תשובות
    1. תנסי! היא כיפית ממש.
      כיף שאת כאן :)
      מתי אנחנו אופות כבר ביחד?!

      מחק