יום רביעי, 4 ביוני 2014

לימודי פטיסרי בקורדון בלו ומחיה בפריז

מאז שפתחתי את הבלוג, ובעיקר לאחרונה, אני מקבלת לא מעט פניות ושאלות לגבי הלימודים.
החלטתי לרכז בעמוד הזה כמה שיותר מידע, בהתבסס על השאלות שקיבלתי.
כללתי כאן גם כמה טיפים שלי, שהם אולי בגדר דברים שאפילו לא חושבים לשאול, אבל הם חשובים מאוד.
מקווה שהמידע כאן יסייע למי שזקוק למידע ומבקשת כי אם עולות שאלות נוספות, הן יישאלו (עד כמה שניתן במסגרת הפרטיות) על גבי הדף הזה, על מנת שגם אחרים יוכלו להיעזר בתשובות.
חשוב לי לציין שלבית הספר יש אתר בו ניתן למצוא הרבה מידע, ובו ניתן גם למצוא קישור ליצירת קשר. צוות ההרשמה יעיל מאוד, משיב לכל השאלות ומלווה לאורך כל התהליך. אולי ייקח להם כמה ימים לענות (הכל פה עובד טיפה לאט יותר ממה שאנו רגילים בארץ) אך אל תחששו לפנות אליהם :)
עוד אציין כי כל שנכתב פה רלוונטי לזמן כתיבת הפוסט, יוני 2014, והוא נובע מרצוני האישי לשתף ולסייע למעוניינים.
בית הספר לא עומד מאחורי הפרסום (וכרגע אף אינו מודע לו) ואופן הצגת המידע הוא סובייקטיבי על פי המידע שבידיי.




מידע כללי על בית הספר:
הקורדון בלו היא רשת בתי ספר בינלאומית ללימודי בישול, פטיסרי, מלונאות, ניהול מסעדות ועסקי מזון ועוד.
בית הספר בפריז, שהוא חלק מהרשת הזו, ממוקם ברובע ה-15 בעיר.
בית הספר הוקם ב-1895. לאחר הקמתו, הראשונים ללמוד בו מלבד הצרפתים היו דווקא הסינים. כיום, מגיעים ללמוד בו תלמידים מרחבי העולם כולו (כשנוכחות הסטודנטים הצרפתים כמעט אפסית ואילו של הסינים גדולה מאוד).
לבית הספר מוניטין גבוה ברחבי העולם כולו, וככל שידוע לי, גם בארץ.

אז החלטתי ללמוד בקורדון בלו, למה דווקא בפריז?
קודם כל, זו לא חייבת להיות פריז. לבית הספר יש רשימת סניפים ארוכה מאוד, וניתן בהחלט לבצע מחקר ולנסוע ללמוד בכל אחד מהם. לחלק מהסניפים הללו יש מוניטין מצוין. על הסניף בלונדון שמעתי המון דברים טובים לדוגמא.
נחזור לפריז.
פריז היא בירת הפטיסרי ועבורי זו הייתה הסיבה העיקרית ללמוד כאן.
מבחינתי, הלימוד בתקופה הזו לא כלל רק את שעות הלימוד בבית הספר, אלא גם ספיגת האווירה בעיר בשאר הזמן.
טובי השף-פטיסיירים בעולם הם צרפתים, והטובים שבהם בעלי סניפים ברחבי פריז. המבחר, האפשרויות והעושר כאן בלתי ניתנים לתיאור, ומבחינתי זה המקום המיטבי ללמוד בו, מכל הבחינות.
אם נתייחס לתכנית הלימודים, כידוע לי היא שונה מבית ספר אחד של הקורדון בלו לאחר, וזו של פריז כוללת לימוד של כל הקינוחים, המאפים והעוגות הצרפתיים הבסיסיים.
כך שאם לפטיסרי צרפתי מסורתי אתם מכוונים (ולו רק כבסיס לשדרוג בהמשך), אני ממליצה ללמוד מהטובים ביותר- בפריז.

הלימודים עצמם, מידע כללי:
בית הספר מציע תעודת פטיסרי (Diplome de Patisserie) המחולקת לשלושה קורסים: בסיסי, "בינוני" ומתקדם.
ניתן לבצע את הקורס הבסיסי בלבד, אך כדי לבצע את השניים האחרים תצטרכו לבצע בבית הספר את הקורס הבסיסי.
ככל שידוע לי, לא ניתן להתחיל מאחד הקורסים האחרים ללא ביצוע קורס הבסיס, אלא אם מדובר בבעל מקצוע בעל ניסיון ואז ההליך הוא פרטני.

אורך הלימודים:
אורך קורס "רגיל" הוא כתשעה שבועות (בין חודשיים וחצי לשלושה חודשים). קיימת אפשרות לבצע את הקורסים בגרסא אינטנסיבית, ואז הם נדחסים ואורכים כחודש.
בסה"כ, אם ביצעתם את כל שלושת הקורסים בגרסתם המלאה, לימודי התעודה אורכים תשעה חודשים.
למי שמעוניין ונמצא מתאים, מציע בית הספר לבצע התמחות (סטאז') באחד מהפטיסרי, מסעדות או המלונות בעיר. אורך הסטאז' הוא מינימום חודשיים והוא מתבצע ללא תשלום, למעט מקרים מיוחדים.

כמה לומדים?
בקורס רגיל, לומדים בין פעמיים לארבע פעמים בשבוע, כאשר מספר השעות ביום יכול לנוע בין שלוש לתשע שעות.
בקורס האינטנסיבי, לומדים 4-6 ימים בשבוע (לרוב חמישה), כולל שבת. מספר השעות ביום נע בין 6-12 שעות לימוד.
אני ביצעתי את הקורס הבסיסי בגרסא האינטנסיבית ואילו את השניים האחרים בגרסא הרגילה.

ובאיזו גרסא כדאי לבחור?
קשה לי להעיד מה עדיף, שכן לכל אחת מהצורות יש יתרונות וחסרונות. באופן אישי, הפורמט שבחרתי התאים לי מאוד כיוון שהגעתי עם ניסיון בסיסי, כחובבנית. לכן, הרבה ממה שנלמד בקורס הבסיסי לא היה חדש לי לחלוטין ולמרות העומס הצלחתי להתמודד עם כמות המידע והבחינות גם בגרסא האינטנסיבית.
אולם, אני לא ממליצה למי שנעדר כל ניסיון שהוא לעשות זאת. מספר אנשים נשברו במהלך הקורס האינטנסיבי שלי, שכן הם מעולם לא אפו והעומס הכניע אותם. בהיעדר כל ניסיון, כדאי לקחת קורס בגרסא רגילה ובכך להרוויח זמן תרגול, הפנמה, למידה, מנוחה והתמודדות מעבר לשעות הלימודים.
בדיוק מהסיבות הללו, את שני הקורסים הבאים אני ממליצה לבצע בגרסא הרגילה. הם מקיפים מאוד, כוללים הרבה טכניקה ומידע חדש ולעתים גם מלחיצים.

איך בדיוק מתנהלים הלימודים?
הפורמט בקורדון בלו הוא של שיעורי הדגמה ושיעורים פרקטיים (מעשיים). משמע, לכל שיעור הדגמה עוקב שיעור פרקטי. בכל שיעור הדגמה מכין השף המעביר אותו בין שלושה לשישה/שבעה מתכונים, ובשיעור הפרקטי מכינים התלמידים חלק מהם. לא זכור לי שיעור בו הכנו יותר מארבעה מתכונים, ולרוב מכינים מתכון אחד או שניים בלבד.
אורך כל שיעור הוא שלוש שעות, כאשר במקרים חריגים כמו שיעור בצק שמרים ושיעורי הפיסול בשוקולד וסוכר, מתבצעים שיעורים כפולים.
בנוסף לשיעורים הללו, בכל קורס יש גם שניים או שלושה שיעורי תיאוריה בהם מתמקדים בחומרי הגלם השונים, שימושיהם ותכונותיהם או בתחום מסוים כמו גלידה או שוקולד.




ואם אני לא דובר/ת צרפתית?
גם אני לא.
הבשורות הטובות הן שכל שיעורי ההדגמה ושיעורי התיאוריה מתורגמים לאנגלית. בכיתה נוכחת מתרגמת שמתרגמת את השף ומפנה אליו שאלות תלמידים לאורך כל השיעור. רמת התרגום מצויינת ותמיד אפשר לבקש הבהרה נוספת. 
בשיעורים הפרקטיים, השפים מדברים בעיקר צרפתית, ויש מהם שעושים מאמץ לדבר אנגלית. זה פחות משמעותי כי שיעור פרקטי כולל פחות דיבור והרי כבר ראינו את השף מדגים, ולכן יש הרבה פחות הסברים. במצב בו השף ממש לא מדבר אנגלית, הוא יבקש מסטודנט דובר צרפתית לחזור על הוראותיו באנגלית.
הבשורות הרעות הן קודם כל שצריך לדעת אנגלית, וברמה דיי טובה. קצב השיעורים לרוב מהיר ואם רוצים להספיק לכתוב הכל ולעקוב צריך להיות מסוגלים להבין. בנוסף, ובמיוחד למי שמבצע תעודה מלאה, ישנה ציפייה מצוות השפים לשפר את רמת הצרפתית וכן לדבר אותה כמה שיותר.
בקורס המתקדם כבר כמעט ולא שומעים אנגלית בכיתות המעשיות ובקשה לדבר אנגלית גוררת פרצוף חמוץ מצד חלק מהשפים.
למי שמעוניין בסטאז', הצרפתית היא פקטור חשוב מאוד ורמת הידיעה שלה תשפיע בהחלט על ההחלטה הסופית בשיבוץ.
אני ממליצה לפתוח מעט את הראש בנושא הזה ולראות שרמת הצרפתית משתפרת מאוד במהלך השהות והלמידה.

אז מה לומדים בכל קורס?
כמובן שלא אפרט כאן את תכנית הלימודים המלאה, אך אשתדל לפרט בקווים כלליים על כל קורס.
קורס בסיסי (Patisserie de base): בקורס זה לומדים את יסודות הפטיסרי והדגש הוא על סוגי הבצקים, הקרמים ובכלל הקינוחים הכי בסיסיים ומסורתיים. הקורס מתמקד מאוד בטכניקה ולכן מצויין גם למי שכבר רואה עצמו כבעל ניסיון.
קצת ממה שלומדים או מכינים: עוגיות סבלה מסוגים שונים, טארטים, בצק רבוך (סנט הונורה, פרי ברסט, פחזניות, אקלרים, שוקטים), עוגות "בחושות", קרם פטיסייר (אותו תכינו מתוך שינה בסוף הקורס), דקואז ומרנגים שונים, עוגות קרם, טארטלטים, בצק שמרים (קרואסונים, בריוש, קוגלהוף), שרלוט, בצק עלים, מעט עוגות מוס, קרם חמאה בטעמים שונים.
טכניקות עיקריות: הכנת בצקי טארט והנחה מושלמת ברינג, עבודה עם קונוס נייר, זילוף בעזרת שקית זילוף, טריפה ידנית של קרמים ומרנג (בבית הספר לא עושים כמעט שימוש במכשור), הכנת בצק עלים, עיצוב פרחים ממרציפן.








קורס "בינוני" (Patisserie Intermediere):  בקורס הזה מתמקצעים מאוד בהכנת עוגות מוס ועוגות צרפתיות מסורתיות, בסיסי עוגה וקרמים שונים וכן מתחילים להתמקצע בתחום השוקולד.
זה ללא ספק היה הקורס האהוב עליי בתעודה בשל איכות העוגות בו ומגוון הטכניקות והמתכונים המצויינים שאספתי ממנו.
קצת ממה שלומדים ומכינים: מקרונים (משלושת סוגי המרנג), חטיפי אירוח מלוחים מבצק עלים, עוגות מסורתיות: פרזייה, אופרה, בוואריה, באבא או רום; פרלינים במילויים שונים, עוגות מוס: פסיפלורה, ערמונים, קרמל ועוד, לחמים (כולל באגט צרפתי!), מילפיי.
טכניקות עיקריות: טמפרור שוקולד, קישוט בקונוס נייר, גלסאז', הכנת מוסים בשיטות שונות.












קורס מתקדם (Patisserie Superior): הקורס מחולק לתתי נושאים שימושיים מאוד כגון: קינוחי מסעדה מסורתיים ומודרניים, קינוחים בכוסות, קינוחי יוקרה, פחזניות ואקלרים "מודרניים", עוגות מוס מתקדמות, פטיפורים ועוד. בקורס זה יש דגש על שני נושאים עיקריים שמהווים יחד כ-50 אחוז ממנו, והם טמפרור ופיסול שוקולד וכן פיסול בסוכר.
קצת ממה שלומדים ומכינים: ממתקים כגון מרמלדות ומרשמלו, פרלינים במילויים שונים, מקרונים, סופלה, קינוח ספרה, קינוחים בכוסות בהמון גרסאות, עוגות מוס כמו מוס מנגו ומוס פיסטוק.
טכניקות עיקריות: טמפרור שוקולד, פיסול בסוכר, גלסאז', הכנת קרמו, קישוט ועיצוב עוגות ומתוקים, צילחות קינוחים.













צוות המורים:
צוות המורים מורכב משפים מובילים ומקצועיים מאוד. רוב השפים שימשו כשפים ראשיים במסעדות מישלן, מלונות ידועים ומוצלחים וזכו בפרסים שונים כאן בצרפת. 
כמו בכל מקום, כל מורה שונה מחברו הן מבחינת היחס לתלמידים והן ברמתו המקצועית. 
באופן כללי, אני יכולה להעיד שאני מרוצה מאוד הן מהיחס האישי והמעקב אחר ההתקדמות שלי, והן מהרמה המקצועית והניסיון הניכר של המורים.
מידע על השפים בקמפוס הפריזאי ניתן למצוא כאן.




בחינות:
כל קורס כולל בחינה בכתב ובחינה מעשית.
בשני הקורסים הראשונים (בסיסי ו"בינוני") הבחינה המעשית כוללת הכנה של עוגה אחת מתוך רשימת עוגות המתפרסמת לפני הבחינה. העוגה עצמה מוגרלת ביום הבחינה.
בקורס המתקדם ישנן שתי בחינות מעשיות: לפיסול בשוקולד ולפיסול בסוכר. בנוסף, לבחינה בכתב מתווספת בחינת שינון מתכונים.



הרשמה:
ניתן להירשם הן דרך אתר בית הספר והן דרך נציגי משרד ההרשמה.
כל המידע נמצא באתר בית הספר בקישור הזה.
הליך ההרשמה כפי שאני עברתי אותו כולל שליחת מכתב מוטיבציה וקורות חיים, בנוסף לטפסים של בית הספר עצמו. 
ההליך אינו מסורבל כל עוד מקפידים מראש לעבור על כל מה שבית הספר דורש, ולהגיש הכל באופן מסודר. הכי נוח לעבוד מול איש קשר אחד כך שכל הבעיות והשאלות יבואו לפתרונן מולו.

וכמה כל זה עולה?
כמובן שבעניין מחיר הדברים עלולים להשתנות תכופות, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בסכום לא קטן יחסית למשולם בארץ, כמעט פי שלוש. תיאלצו לסלוח לי על כך שלא נקבתי בסכום מדוייק ולבדוק זאת מול בית הספר בהתאם לזמן ההרשמה. בעת ההרשמה שלי, בהרשמה לתעודה כולה ניתנה הנחה דיי משמעותית (תחת תנאי התשלום של בית הספר).

מגורים:
בית הספר אינו כולל מתחם מגורים ואינו מספק מגורים משום סוג לתלמידים. בעת הקבלה, תקבלו עלון עם מידע רב ובו גם כמה סוכנויות שבית הספר ממליץ עליהן.
אני הכי ממליצה להיעזר בקבוצות הפייסבוק ואתרי חיפוש הדירה השונים.
טווח המחירים משתנה בהתאם לסוג הדירה והתנאים שאתם רוצים לחיות בהם ומוכנים להתפשר עליהם. יש לקחת בחשבון, שוב, שהמחירים גבוהים משמעותית יחסית לארץ.
אולם, אל תתנו לכל מי שטוען שבלתי אפשרי למצוא כאן דירה להטעות אתכם. מעט סבלנות, התמדה וניג'וס ותצליחו. אם יש לכם בן משפחה או חבר דובר צרפתית גייסו אותו לעזרה, זה פשוט עולם אחר. בעלי הדירות כמעט לא מתקשרים באנגלית והרבה יותר קל ליצור רושם ראשוני טוב בשפה שלהם (ותודה לאמא שסייעה לי מאוד!).
להלן כמה קבוצות ואתרים שנעזרתי בהם:
Appartager (ממליצה לעשות מנוי שעולה טיפה כסף באתר, כי התוצאות יעילות הרבה יותר)
Seloger
קבוצת פייסבוק: פריז לישראלים
קבוצת פייסבוק: סטודנטים ישראלים בפריז
קבוצת פייסבוק בצרפתית לחיפוש דירה בפריז: מפה לאוזן (היעילה ביותר לטעמי, ממליצה לפרסם בצרפתית)
חשבונות נכללים לעתים בתוך שכר הדירה ולעתים נגבים כתשלום נוסף. בנוסף, ישנו בדרך כלל פיקדון בגובה של חודשיים שכ"ד (בדומה למקובל בארץ).


טיפים הנוגעים למגורים:
מכונת כביסה- בבית הספר דורשים להגיע עם מדים נקיים ומגוהצים בכל יום. זה הרבה יותר מסובך ויקר כשצריך ללכת לשלם במקום אחר והרבה יותר נוח כשיש מכונה בבית. רוב הדירות כאן כוללות מכונת כביסה, וללא מייבש תמיד אפשר להסתדר (הסקה בחורף ושמש בקיץ).
מטבח- גם אם תוותרו על אפייה כתחביב במקביל לקורס, תזדקקו למינימום של תרגול ואימון בבית, לפחות לנושאים הקריטיים והקשים לכם יותר. אני ממליצה מאוד למצוא דירה עם תנור או טוסטר אובן, ולכל הפחות כיריים ומטבח נוח לעבודה. המטבחים כאן קטנים ולא פרקטיים כלל, אבל נסו למצוא משהו הגון ככל הניתן.
סיוע בשכ"ד- אם קיבלתם ויזת סטודנט מסודרת, יש סיכוי גבוה שאתם זכאים לסיוע בשכר הדירה מטעם ממשלת צרפת. הדבר תלוי גם בדירה עצמה (הבעלים, השותף וכו'), גובה שכר הדירה, ההכנסות שלכם בשנים האחרונות ועוד. בדירה הקודמת קיבלתי סיוע של כ-100 יורו בחודש, דבר משמעותי מאוד!
בקישור הזה תוכלו למצוא (בצרפתית) את כל המידע ולבצע בדיקה האם אתם זכאים לסיוע. אם הדירה עצמה מזכה בסיוע תצטרכו לברר מול הסוכן או בעל הבית.
"סאבלט"- באופן כללי מומלץ להימנע מכך בפריז. רוב בעלי הבית לא מאשרים זאת ולכן אם מצאתם שותף שמבקש מכם לשלם את שכר הדירה לו צריכה להידלק לכם נורה אדומה. אתם לא רוצים להתעסק עם השלטונות כאן, שכן הויזה שלכם תלויה בזה והלימודים תלויים בויזה. אם נקלעתם למצב כזה, בררו מי בעל הבית ופנו אליו, או בקשו מאותו שותף אישור בכתב מבעל הבית.
קרבה לביה"ס- אני ממליצה לחפש דירה באיזור ביה"ס. אני מאוד אוהבת את הרבעים ה-15, 14 ו-16 אך תוכלו לראות במפה מה הטווח המקובל עליכם. הדבר מתעצם אם אתם מתכוונים לבצע קורס אינטנסיבי, שכן הוא רווי בחלונות של 3 שעות ודורש הגעה מוקדם מאוד וחזרה מאוחר. הכל יותר נוח כשהבית במרחק הליכה, ותחסכו הרבה כסף בנסיעות.



עבודה במקביל ללימודים:
זהו נושא מאוד פרטני וכמובן תלוי גם בגרסת הקורס בה תבחרו. הויזה לרוב מאפשרת לעבוד באופן חלקי, וכל עוד זה לא פוגע בלימודים (מבחינת השעות) אני לא מוצאת סיבה לא לעשות כן.
עבודה במסעדות או פטיסרי כמעט בלתי אפשרית, שכן החוק הצרפתי דורש תעודת סיום לימודים.
בקבוצות הפייסבוק לישראלים שפרסמתי בחלק המגורים תוכלו להתעניין לגבי משרות שונות (בייביסיטר, לימוד עברית ועוד).
בית הספר מציע עבודה של אסיסטנט לשפים, אך לא ניתן לבצע אותה במקביל ללימודים. ניתן לקחת הפסקה בין הקורסים ולעבוד "סמסטר" אחד, או בסיום הלימודים. עבודה כזו גם משפרת את רמת הצרפתית וגם יוצרת קשרים טובים בבית הספר. 

טלפון, בנק ובירוקרטיות נוספות:
אם באים לתקופה ארוכה, כדאי פשוט לרכוש כאן סים צרפתי לטלפון ולפתוח חשבון בנק. חשוב לדעת שהבירוקרטיה כאן מוקפדת מאוד: כדי "להירשם" בחברה סלולרית צריך להציג חוזה דירה. כך גם כדי לפתוח חשבון בנק ובהרבה מוסדות אחרים כמו משרד ההגירה.

תחבורה ציבורית בפריז:
התחבורה כאן יעילה מאוד, הן בשל המטרו והן תודות לרשת האוטובוסים שמגיעה לכל פינה בעיר.
ניתן לרכוש מנויים שונים: חודשי, שבועי, שנתי וכו' או פשוט לקנות כרטיסיות, בהתאם לצורך.
אתרי התחבורה הציבורית היעילים ביותר בהם תוכלו למצוא את הכל המידע:
Navigo (ה"חופשי חודשי" הצרפתי)
RATP (כל הקווים, איך להגיע ממקום למקום, לוחות זמנים וכו')

מזון:
לא קל להתרגל לסופרמרקט הצרפתי, הן מבחינת המחיר והן מבחינת ההיצע, שאמנם גדול אך לא תמיד מתאים לחיך שלנו (אין פה קוטג').
סתם, באמת שניתן למצוא פה כמעט הכל.
ניתן למצוא כאן סופרמרקטים כשרים שכוללים המון מוצרים מהארץ ואפילו כמה קצביות ומאפיות כשרות למקפידים.
למי שחפץ במזון כמו סילאן, טחינה, תמרים ואגוזים, אותם קשה למצוא בסופר ואם כן הם יקרים מאוד- ניתן למצוא אותם במחירים זולים מאוד אצל תושבי העיר הערבים. יש המון חנויות שמוכרות מוצרים מצויינים בכל חלקי העיר.
שווקים: פריז ידועה בזכות שווקיה המגוונים והיפהפיים, ובהרבה מהם המחירים נמוכים יותר מבסופרמרקט. יש שווקים מיוחדים למזון אורגני, מזון מבושל, מזון אוריינטלי ועוד.
בקישור הזה תוכלו למצוא את כל השווקים בעיר בחלוקה לאיזורים/ ימי פתיחה ועוד.
** אל תשכחו להביא איתכם סל קניות מבד/פלסטיק, שתמיד יהיה בתיק. השקיות כאן עולות כסף.

וכמה דברים לסיכום:
פריז היא אחת הערים היפות והמרתקות בעולם, אם לא המובילה שבהן.
העיר שוקקת חיים, רוויה בתרבות ותמיד יש כאן מה לעשות, לחוות, לראות ולטעום...כמובן.
טווח הגילאים בבית הספר נע בין מי שזה עתה סיים תיכון ועד לפנסיונרים שמגשימים חלום, כך שממש יש מקום לכולם והקשרים הנוצרים הם מיוחדים וחזקים.
לטעמי, הלימודים ברמה גבוהה וענו על ציפיותיי טרם ההגעה לכאן. אני מרגישה שלמדתי הרבה, שיפרתי את יכולותיי משמעותית וקיבלתי ביטחון רב.
כל שדרוש הוא ראש פתוח, רצון ללמוד ולהשקיע, אהבה לתחום (וכנראה שקצת חסכונות בצד).
החוויה היא הרבה מעבר ללימודים עצמם, והיא חוויה של פעם בחיים. היום כבר אין לי ספק בכך.



ו...נראה לי שזהו!


















15 תגובות:

  1. היי, קראתי הכל בעיון רב.. אם להיות כנה זה נראה כמו חלום בלתי אפשרי בשל סכומי העתק שזה דורש ממך גם לתשלום הלימודים וגם למחייה שכן כמו שציינת לא פשוט למצוא עבודה שמסתדרת עם שעות הלימודים.. הייתי שמחה לדעת יותר לגבי מלגות ללימודים אם יש חיה כזו בכלל ואם כן על מה זה נשען? בנוסף, נכון שלא נקבת סכום אבל הייתי שמחה להערכה גסה שאדם מהארץ שרוצה לבוא ללמוד שם צריך לחסוך כדי להצליח להתקיים שם ולשלם את הלימודים..

    השבמחק
    תשובות
    1. עינת,
      הסיבה שלא נקבתי היא שהמחירים משתנים וכידוע לי עלו אחרי שהתחלתי ללמוד.
      עדיף לשלוח מייל לבית הספר ותקבלי את כל המחירים.
      מבחינת מחיה, אני תקצבתי מראש 1,000 יורו לחודש לשכ"ד, הוצאות, נסיעות ובסה"כ עמדתי בזה.
      זה לדעתי החישוב ההגיוני.
      מלגות- יש אך הן מיועדות או לבעלי ניסיון בתחום או לאזרחים צרפתים ולכן לי לא התאימו. תלוי בך וברקע שלך. גם לזה בית הספר יפנה אם תבקשי.
      אגב, נכון שהעבודה לא תממן לך את הלימודים, אך אני עובדת בשתי עבודות (בייביסיטר ולימוד עברית) שמוסיפות לי יחד כמאה יורו לשבוע. זה סכום לא מבוטל וזה מאפשר לי לחיות עם קצת יותר "אוויר".
      מקווה שעניתי לך קצת.
      דביר.

      מחק
  2. הייתי חייבת להגיב... פשוט מדהימה ומעוררת השראה! לא יודעת כמה פעמים אפשר להגיד את זה אבל אני מסירה בפנייך את הכובע, אוהבת אותך וגאה בטירוף! כל הכבוד

    השבמחק
    תשובות
    1. תמרי,
      תודה אהובה!
      ממש כיף לי שאת מפרגנת בכל פעם.
      אוהבת מאוד :)
      חיבוק מפריז.

      מחק
  3. פשוט עושה חשק לעזוב בחיים וללכת ללמוד באופן מקצועי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה טל :)
      הכל אפשרי...!
      כמעט!

      דביר.

      מחק
  4. היי דביר,
    בתור מי שחולמת מתישהו לעשות את הצעד (ומשמעת עצמית יש אבל קושי להוציא את החלומות אל עבר הפרקטיקה קצת פחות +וחוסר ביטחון) שמחתי מאוד לגלות את הבלוג שלך. הוא כתוב נהדר ומסכם טוב את החוויה, וזכור לי שכשרציתי את המידע שציינת בפוסט כמעט ולא הצלחתי למצוא סיפורים של ישראלים שנסעו ללמוד בקורדון בלו - אז תודה לך :D

    יש לי שאלות קצת יותר אישיות (מובן אם לא תסכימי לענות, אבל לא אישיות מדי, בכל זאת)
    *מה הם גדלי החדרים בהם ניתן לגור שם במחיר הגיוני+מה טווחי המחירים (בגדול)? אם להתחשב במה שקורה בארץ, כשחיפשתי עם בן זוגי לא מזמן דירה עם מטבח נורמלי - אפילו בדירות שלושה חדרים לא היה פשוט למצוא :\

    *שאלה קצת מטופשת, אבל מסקרן אותי - אם הצוות לא מחבב אנגלית ובאופן כללי גם במסעדות לא נהוג לדבר לא בצרפתית, האם הבחינות בכתב נעשות באנגלית? כמו כן, האם הבחינות בכתב דורשות את הכתיבה של המתכון שמשננים מראש? (אני קצת תוהה מה אמורים לכתוב בסוג כזה של קורס בכתב :D) או שמדובר גם בלימודים תיאורטיים של יסודות האפייה?

    תודה רבה מראש, והמון בהצלחה :D

    השבמחק
    תשובות
    1. היי הילה,
      גם לי היה קשה מאוד למצוא את המידע הזה לפני הלימודים ולכן השקעתי כל כך בפוסט הזה. אשתדל לענות לכל תהיותייך:
      לצערי לגבי גדלי חדרים קשה לי לומר. לא מבינה בזה הרבה. אפשר למצוא דברים סבירים ב-600-700 יורו אבל הנורמה היא קצת יותר. לגבי מטבח לא כדאי לפתח ציפיות כי הם קטנים לרוב.
      בבחינות בכתב יש תמיד שתי גרסאות, אנגלית וצרפתית. נכון שהמורים בשיעורים מצפים שתדברי צרפתית אבל זה בי"ס בינלאומי והוא לא יכול להרשות לעצמו לפסול או להכשיל את כולם על שפה.
      בבינות בכתב יש גם הרבה שאלות תאוריה על התהליכים, הסטוריה, אופני הכנה של דברים שונים ועוד וגם חלק של שינון מתכון. הם מוצאים הרבה על מה לשאול!
      מתנצלת שעניתי באיחור ומקווה שסייעתי ולו במעט.
      המשיכי לעקוב ואשמח לענות על עוד שאלות.

      דביר.

      מחק
  5. עם כמה טעויות ניסוח קלות, סורי :(
    בכל זאת לא ישנתי יומיים. :D

    השבמחק
  6. היי דביר,
    ואו הפוסט שלך ממש ישן אבל האמת שאני הולכת ללמוד בקורדון בלו בבנגקוק בקרוב,
    וחיפשתי פוסטים בנושא! כיף גדול שככה כתבת והסברת הכל, מקווה שבבנגקוק זה לא שונה יותר מדי.
    ממש רציתי לשאול אם את יודעת כמה דברים על הבית ספר בבנגקוק לא מצאתי על זה כלום הראה שאין ישראלים שטסים ללמוד שם(חבל)
    ולגבי המבחנים העיוניים זה שאלות פתוחות ממש צריך לפרט על כל הדברים שאמרת או שזה סגנון של שאלות אמריקאיות?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי לי,
      אשמח לשמוע על הלימודים בבנקוק :)

      מחק
  7. היי לי, מעניין אותי לשמוע ממך מידע על הלימודים בבנקוק. כבר התחלת?

    השבמחק
  8. היי תודה רבה על הפוסט המפורט! גם כמה שנים אחרי זה עדיין רלוונטי :) אשמח לדעת האם מספיקה התעודה הבסיסית בשביל לעשות סטאז בפריז ובשביל להתקבל לעבודה בקןנדיטוריות בחול? תודה!

    השבמחק