יום שישי, 25 באוקטובר 2013

העם אמר את דברו: טארט שוקולד אלוהי, בצ'יק


השבוע, ביום שלפני הבחירות לרשויות המקומיות, שאלתי אתכם בעמוד הפייסבוק מה הייתם מעדיפים: קינוח גבינה או שוקולד?
כצפוי, התוצאה הייתה צמודה מאוד לאורך שלושת ימי ההצבעה, ונשמעו גם קולות שהכריזו שהשילוב בין שוקולד וגבינה הוא נפלא. דעתי עם אנשים אלה, ואני מבטיחה להביא בהקדם מתכון שישלב בין שתי האהבות האלה שלי ויספק גם את מי שמעדיף שלא לבחור.
בסופו של דבר, ההכרעה הייתה לטובת המלך הבלתי מעורער של עולם המתוקים, זה שרובנו פשוט לא יכולים לסרב לו (גם אחרי ארוחה דשנה)- השוקולד!



אתוודה, שמחתי מאוד על התוצאה וזאת כיוון שבדיוק לפני שבוע הכנתי טארט שוקולד שאני פשוט חייבת לחלוק איתכם.
מה זה טארט בכלל? צודקים. אעצור רגע להסביר.
בגדול- מכירים פאי? עם בצק פריך למטה ומלית מפנקת בפנים? אז כזה. יש שטוענים שההבדל בין פאי לטארט הוא בכך שאת הפאי סוגרים ואת הטארט מותירים ללא "כיסוי". 
ולא, לא טורט. מדובר בשני דברים שונים לחלוטין. טורט היא אותה עוגה גבוהה ואוורירית שזכורה לרובנו מילדותנו, לעתים כעוגת שכבות עם קרם באמצע. מכינים אותה בדרך של הקצפת ביצים מופרדות וקיפול (ממש בקצרה).
כשאהיה מומחית-על בעוד כשנה מבטיחה להסביר קצת יותר.


נחזור לענייננו....
התכנון היה לאפות טארט שוקולד שיכלול צ'ילי גרוס ופופקורן מתובל לקישוט, אותו אני רוצה להכין כבר תקופה ארוכה (עוגיו.נט, כבר אמרתי?!). אולם, ברגע האחרון החלטנו לנסוע לבקר את אחותי הגדולה בחיפה, וחיפשתי טארט חדש, שיספק גם את האחיין המתוק שלי, נדב :) 
ב-21:00 בערב של יום חמישי עוד חיפשתי באינטרנט מתכון לטארט שיתאים לחומרים בהם הצטיידתי, ובשעה 24:00 כבר יצא מהתנור טארט נפלא, שדרש ממני באמת מינימום מאמץ.
מקור המתכון הוא בבלוג ההורס " בצק אלים ", ששיטוט בו תמיד עולה לי לפחות בשעה מזמני הפנוי, שכן אני נסחפת עם מגוון המתכונים, התמונות הנפלאות והכתיבה המצוינת של מאיה, יוצרת הבלוג.
מדובר בטארט שמבוסס כולו על שוקולד מריר ומכיל כמות קטנה מאוד של סוכר בבסיסו. התוצאה היא טארט שעל אף פשטות ההכנה שלו, מתקבל בטעם שוקולדי חזק ואיכותי. עם זאת, הוא אינו מר מדיי ובהחלט יענה גם על טעמו של מי שלא מתחבר לשוקולד מריר (טוב נו, אל תתפסו אותי במילה, אני פריקית של מריר).
אני בחרתי להגיש את הטארט עם קצפת לא ממותקת ורוטב פירות יער שהכנתי ממחית שהייתה לי במקרר.
השילוב המתוק-מריר-חמצמץ היה נפלא, ואפילו נדבי הקטן טרף את הפרוסה שלו :)

אז קבלו אותו, הטארט הכי קליל שיצא לי להכין, ובהחלט אחד המוצלחים שטעמתי בקטגוריית הפאי/טארט!
אל תתנו לאופן ההכנה המפורט והארוך כאן להרתיע אתכם, אם תקפידו על השלבים זה יהיה מהיר מאוד.

הערה מקדימה: המתכון שונה מהמתכון המקורי רק בכמויות, שכן מאיה מכינה את הטארט בתבנית בקוטר 24 ס"מ וצירפה גם הוראות לתבנית 26. אני בחרתי להכין אותו בתבנית 26 (כי זה מה שיש לי) ולכן הגדלתי את כמות החומרים בבצק ב-50% בהתאם להוראותיה של מאיה ואת הכמות במלית ב-20% (כך נהוג במעבר מתבנית 24 ל-26).




טארט שוקולד (תבנית פאי מתפרקת בקוטר 26 ס"מ + 2 מיני-פאי בתבניות בקוטר 5-6 ס"מ)
(המתכון המקורי כאן)
לבצק:
150 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות
2 כוסות קמח לבן + כף גדושה קקאו
כפית וחצי סוכר
קורט מלח
1/2 כוס מים קרים מאוד (המלצה שלי: לדחוף אותה לרבע שעה לפריזר לפני ההכנה או מכינים מי קרח)
למלית:
240 גרם שוקולד מריר (שתי חפיסות ועוד כמעט חצי)
300 מ"ל שמנת מתוקה (מיכל רגיל ועוד רבע כוס)
1 ביצה גדולה (מאיה ממליצה להוסיף חלמון לתבנית 26. אני השתמשתי בביצה גדולה ויצא נהדר)
קורט מלח
אם רוצים: כף או שתיים של סוכר (לדעתי אין צורך!)
מכשור/ כלים מיוחדים:
מעבד מזון (לא חובה)
מיקרוגל
מערוך
תבנית טארט בקוטר 26 ס"מ
שקית ניילון פשוטה (של סופר, נקייה!)

אופן ההכנה:
הכנת הבסיס:
הכנת הבצק-
במעבד מזון: 1. שמים בקערת המעבד חמאה, קמח+קקאו, מלח וסוכר. מפעילים את המערבל בפולסים קצרים של שנייה-שתיים עד שמתקבלת תערובת פירורית.
2. כעת, מוסיפים את המים הקרים, מעבדים פנימה רק עד שנוצרים גושים קטנים ועוצרים! חשוב לא להגיע למצב של גוש בצק אחד.
ידנית: 1. שמים בקערה חמאה, קמח+קקאו, מלח וסוכר.מגיעים לאותה תערובת פירורית מהשלב הראשון, על ידי שפשוף גושי החמאה עם שאר החומרים בין הידיים. ניתן להכניס את הקערה לפריזר לכמה דקות כדי שהתערובת תתקרר. כעבור 2-3 דקות אתם אמורים להגיע למרקם הפירורי הרצוי.
2. כעת, מוסיפים את המים הקרים, מעבדים פנימה בעזרת מזלג רק עד שנוצרים גושים קטנים ועוצרים! חשוב לא להגיע למצב של גוש בצק אחד.
בשני האופנים: הבצק מוכן כשהוא עדיין בגושים קטנים, ואם נחפון אחד מהם הוא יהפוך לגוש אחיד. זהו. מניחים את הבצק בצד ולא מתעסקים איתו יותר!
רידוד הבצק (מאיה, הטריק מדהים!) -
(בשלב הזה מומלץ לחמם תנור ל-180 מעלות)
1. פורסים על השיש שקית סופר נקייה ושופכים במרכזה בזהירות את פירורי הבצק. בעזרת שולי השקית אותם נקפל פנימה, נהדק את הבצק לפיתה ונתחיל לרדד אותה בעדינות לעלה עגול. הרידוד אמור להיות קל והבצק יתאחד. חשוב לרדד דק אך לא לקרוע, ובקוטר של כמה ס"מ יותר מהתבנית.
2. מרימים את השקית (כן כן, כמו שהיא) והופכים אותה על התבנית שלנו. מקלפים את השקית בזהירות ודוחפים את הבצק פנימה לתבנית כדי לכסות את התחתית והדפנות, בעדינות! מומלץ: להרים את השוליים שבאוויר בעדינות כלפי פנים. מהדקים את הבצק ומורידים בעדינות את השאריות החורגות מקצה הדפנות. אפשר לעשות זאת ביד או באמצעות מערוך: מגלגלים אותו בעדינות על קצה דפנות התבנית והבצק פשוט יירד (אם לא, לוחצים קצת).


אפייה-
1. אופים "אפייה עיוורת" שמונעת מהבצק לעלות ולהיפרד מהתבנית: מניחים על הבצק נייר אפייה/אלומיניום ועליו שופכים קטניה כלשהי שתשמש כמשקולת (חומוס/שעועית/ גריסים וכו'). מפזרים את המשקולות הקטנטנות שלנו באופן שווה על הבצק.
2. מכניסים לתנור ל-10 דקות, ובסיומן מורידים את הנייר עם המשקולות ומחזירים לתנור לעוד 2-3 דקות.
3. מוציאים מהתנור ומניחים לצינון בצד.
4. מורידים את חום התנור ל-160 לטובת האפייה הסופית, עם המלית.
הכנת המלית (מומלץ בזמן אפיית הבסיס):
1. במיקרוגל, מחממים יחד שמנת מתוקה ושוקולד מריר כדקה. מוציאים ומערבבים בכף עץ. בשלב זה השוקולד "יתפורר" ויתפזר בשמנת.
2. מחזירים למיקרו לחצי דקה-דקה, מוציאים וממשיכים לערבב עד לקבלת תערובת שוקולדית ואחידה. בשלב הזה מומלץ לטעום את התערובת ולהחליט אם להוסיף כף או שתיים של סוכר. אם בחרתם להוסיף, ערבבו אותו כעת כשהתערובת עוד חמה כדי שיימס.
3. כשהתערובת לא חמה מדיי מוסיפים את הביצה והמלח ומערבבים עד שייטמעו בתערובת.


4. שופכים את המלית על הבצק שהצטנן מעט (חשוב שלא יהיה חם מדיי), וממלאים את הבסיס כמעט עד סופו. חשוב לא למלא מעבר לכך כדי שלא יגלוש בתנור.
5. אופים את הטארט כ-25 דקות, עד שהמלית מתייצבת אך עדיין רוטטת מעט (בעיקר במרכז) כשמטלטלים את התבנית.
6. מוציאים מהתנור ומצננים בטמפרטורת החדר, לאחר מכן מעבירים למקרר.
7. הגשה: מוציאים את העוגה מהמקרר כ-10 דקות לפני ההגשה. לפריסה נאה, מומלץ לחתוך בסכין לא משוננת טבולה במים. ניתן בהחלט להגיש את העוגה כמו שהיא.
המלצתי: מגישים עם קצפת לא ממותקת (פשוט מקציפים שמנת מתוקה לקצפת יציבה אך רכה) ורוטב פירות יער.
להכנת רוטב פירות יער: מחממים בקערית קטנה במיקרוגל 5-6 כפות מחית פירות יער קנויה (בחנויות המתמחות. כן זה יקר יחסית, אבל כך גם פירות יער קפואים והם ידרשו מכם המון עבודה) עם 2-3 כפות מים. מערבבים היטב ומניחים להצטנן. בעת ההגשה ניתן לטפטף על העוגה עם הקצפת או להניח ליד (כמו בתמונה).

ת-ע-נ-ו-ג-!




הערות:
* כפי שכתבתי בכותרת המתכון, לי הבצק והמלית הספיקו לתבנית 26 ועוד 2 תבניות קטנטנות של פאי אישי. אם אין לכם כאלה, אתם יכולים פשוט להכין מראש את כמות הבצק לתבנית 24 ולרדד אותו דק יותר (השינוי הוא 100 גר' חמאה, 150 גר' קמח וכפית סוכר. אולי תצטרכו טיפה פחות מהמים). את המלית הנותרת תוכלו לבשל על אש קטנה לקבלת פודינג (לפי מאיה!)
** אם אתם עדין מתקשים להבין את השלבים (השתדלתי שיהיה מאוד מפורט) אנא גשו למתכון ב"בצק אלים" שמלווה בתמונות ובהסברים עוד יותר מפורטים.
*** וזהו, חפרתי.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה