יום שני, 20 בפברואר 2017

נוטלה ביתית- הגרסא הבריאה

אני אפתח בהצהרה: אף פעם לא צללתי עם כפית לתוך צנצנת נוטלה.


חמאת בוטנים- כן. ברור. כמה שיותר בבקשה.
נוטלה- מתוק מדיי. מצטערת. ניסיתי (באמת!).
אל תבינו לא נכון, אין לי שום התנגדות למאפים שכוללים נוטלה, או אפילו נוטלה על לחם. אבל ככה סתם זה פשוט יותר מדיי, אפילו בשבילי.
דווקא בגלל זה, סיקרן אותי לנסות למצוא גרסא בריאה, שתהיה יותר נסבלת עבורי, שהרי אני תמיד מחפשת דברים לצלול אליהם עם כפית :)


כבר ראיתי לא מעט פוסטים ברשת עם גרסאות שונות לנוטלה ביתית, בריאים ובריאים פחות, מסובכים וקלי הכנה. המתכון הבא נולד מתוך מתכון מהסוג הפשוט, שדורש את קליית האגוזים, המסת שוקולד, וטחינה של הכל יחד עם מלח ווניל. באמת לא ביג דיל בשביל תוצאה מהממת.


הבעיה (ואני מודה שעבור חלקכם היא תהווה בעיה)- צריך בלנדר חזק. חזק מאוד. ההמלצה שלי היא שאם אין לכם ויטמיקס או מג'ימיקס ומקביליהם, פשוט אל תנסו. ההמלצה מגיעה אליכם ממשביתת בלנדרים סדרתית. ראו הוזהרתם!


שלושה שינויים שעשיתי במתכון המקורי (של מי אם לא אחרת- Minimalist Baker המהממת):
את השוקולד המריר חילקתי לשניים- חצי כמות 85% וחצי כמות 70%. כמו כן הגדלתי קצת את הכמות שלו, כדי שבכל זאת תהיה זו נוטלה מפנקת ומתוקה, מה שתרם גם לקרמיות של הממרח הסופי.


לאגוזי הלוז הוספתי גם שקדים. האמת, פשוט לא היו לי מספיק בבית, והכנת כמות קטנה היא לא יעילה בבלנדר שלי. האמת, שאני מבסוטה מהשינוי הכפוי הזה, שנתן נוטלה מעניינת ומגוונת, בה טעם הלוז מורגש אך מתון וטעם השקדים מעשיר אותו.



אם תיצמדו להוראות, תקבלו ממרח קרמי, מתוק-מריר במידה, עם נגיעות מלוחות והמון טעם אגוזי מפנק. הוא יהיה מצויין לסנדוויצ'ים (מקמח כוסמין, כן?!), למאפים, לנשנוש עם פרי (מממ...בננה עם נוטלה!), או ככה בפני עצמו, עם כפית.



אשמח לשמוע אם ניסיתם ואהבתם.

יאללה, Dig In !


נוטלה ביתית- הגרסא הבריאה/ לכמות של כ-500 גרם
מבוסס על המתכון הזה

מצרכים:
200 גרם אגוזי לוז טבעיים
200 גרם שקדים טבעיים
60 גרם שוקולד מריר, 70%
60 גרם שוקולד מריר, 85% (ניתן להמיר הכל ל-70, לתוצאה מתוקה יותר)
כפית וחצי תמצית וניל אמיתית
חצי כפית מלח ים אטלנטי

אופן הכנה:

  1. קולים את האגוזים והשקדים: מפזרים בשכבה אחידה על תבנית תנור עם נייר אפייה. עדיף לשים כל סוג בחלק אחר של התבנית, מה שיעזור בשלב הבא. קולים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, למשך 10-12 דק'. כל תנור עובד אחרת: שימו לב שהאגוזים צריכים להזהיב מעט ולהתחיל להעלות ריח אגוזי. הם גם יבריקו מעט כי השמן יוצא החוצה. להיזהר לא לשרוף!
  2. מוציאים, ממתינים דקות ספורות (כדי לא לקבל כוויה) ובעזרת מגבת/נייר מגבת, מורידים את הקליפות מאגוזי הלוז: משפשפים כל פעם חופן בין הידיים, בתוך המגבת, כך שהקליפות נושרות חזרה לתבנית. אין צורך לקלף את השקדים. גם באגוזי הלוז, לא נורא אם נותרת מעט קליפה, הכל יעבור טחינה בקרוב.
  3. מעבירים את האגוזים והשקדים לבלנדר וטוחנים. בשלב הראשון תקבלו סוג של קמח/תערובת פירורית. בשלב הבא, השמן יתחיל לצאת מהאגוזים ולחבר את הפירורים, ובסופו של דבר תיווצר חמאה. חשוב לתת לבלנדר לנוח בין לבין. התהליך יכול לקחת בין 2-3 דקות בבלנדר חזק (ויטמיקס) ועד 8-10 דקות במג'ימיקס ודומיו. היעזרו בסבלנות. כמו כן, גרדו את דפנות המיכל עם מרית מדיי פעם, כך שכל האגוזים ייטחנו בצורה שווה. יש להגיע למרקם חמאה חלק ונוזלי יחסית, ולא מגובש.
  4. לקראת סוף הטחינה, ממיסים שוקולד במיקרו, בפולסים של 30 שניות. חשוב להוציא אחרי כל 30 שניות ולערבב, כדי למנוע שריפת השוקולד. המטרה היא להמיסו למרקם חלק ולא לחמם יתר על המידה.
  5. מוסיפים את השוקולד לתוך הבלנדר, יחד עם הוניל והמלח, וטוחנים עד להטמעתם בחמאת האגוזים. טועמים ומשפרים טעמים לפי העדפתכם :)
  6. מעבירים לצנצנת נקייה. אם החמאה חמה, כדאי להמתין עד שתתקרר לטמפ' חדר לפני סגירת הצנצנת.


הערות:
* ניתן לשמור את הנוטלה בתוך צנצנת סגורה ונקייה כשבועיים-שלושה, בטמפ' החדר.
לשוחרי הבריאות הקיצוניים יותר ממני- אציין כי ניסיתי גם גרסא שכוללת קקאו וממתיק טבעי, ע"מ לנסות להוריד את הסוכר לגמרי. לצערי, עוד לא הגעתי לנוסחה מנצחת כזו ולכן מקווה לחלוק גם מתכון כזה בהמשך. אם ניסיתם ויש לכם מתכון מוצלח- אשמח לשמוע :)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה