יום רביעי, 18 בדצמבר 2013

סיום קורס ראשון, קצת אוויר לנשימה ומאפינס בננה-לוטוס (Banana-Speculoos Muffins recipe)

**For English version of the recipe please scroll all the way to the bottom**

שלום שלום קוראים יקרים שלי.
מודה, התגעגעתי.
נכון, אני במצב-רוח נפלא!
לחופש יש השפעה כזו על אנשים, ועליי במיוחד.
ביום שישי האחרון, נערכה הבחינה הסופית לקורס הראשון (והבסיסי), ומאז סיומה בשעה 15:00 (זמן צרפת) אני חופשיה ומאושרת באופן רשמי, לשלושת השבועות הקרובים.
היום (רביעי) יתקיים טקס הסיום של הקורס, ומחר מגיעה לבקר אותי חברה טובה מהארץ, שהיא למעשה אחות לכל דבר. זה הולך להיות שבוע כיפי ביותר, ובשעה טובה יזדמן לי לראות קצת את העיר וליהנות ממנה.


מאפינס בננה-לוטוס, עם אמא ואבא

היום, הרשיתי לעצמי סוף סוף לאפות משהו, על אף שהבית עדין מלא במאפים.
למען האמת, זה היה אחד מאותם מקרים בהם המזווה מחליט עבורי מה לאפות, והבננות המשחירות זעקו להפוך למשהו טעים. החלטתי להכין מאפינס בננה, וכדי שלא יהיו משעממות מדיי, הוספתי להן גם ממרח לוטוס ואגוזי מלך.
עד כה יש מתכון אחד בלבד למאפינס בבלוג, וכעת עם הוספת השני אני מוכנה להתוודות: אני משוגעת על מאפינס. העובדה שהן כה פשוטות להכנה, ועם זאת מאפשרות כל כך הרבה אופציות לגיוון ושינוי, הופכת אותן למאפה אידיאלי מבחינתי.
פלוס רציני היא העובדה שאפשר להקפיא אותן, וכשרוצים פשוט להוציא ולהפשיר. במשך השנתיים האחרונות בהן הייתי סטודנטית, תמיד דאגתי שיהיו מאפינס בפריזר. כך הן ניחמו אותי ושימשו פינוק נהדר לצד הקפה בזמן למידה למבחנים, או אפילו כארוחת ביניים בימים ארוכים באוניברסיטה. 
אני אמנם חובבת גם של המאפינס ה"פושטיות" ביותר, אך המאפינס הללו מפנקות ומושחתות יותר מהרגיל בזכות ממרח הלוטוס.
בחרתי לשתף דווקא כאן, ולא רק במתכון, בשני טיפים קריטיים ביותר להצלחת מאפינס. 
ייחודיותן של העוגות הקטנות הללו הוא בעובדה שהן רכות ועסיסיות. מאפינס יבשות פשוט ירגישו כעוגות "חנק" ולא יהיו מהנות. ועל כן:
טיפ ראשון: לערבב מעט מאוד! הבסיס להכנת מאפינס הוא ערבוב של החומרים היבשים בנפרד, הרטובים בנפרד, ואז איחוד של שתי התערובות. בשלב האיחוד, נרצה לערבב רק עד שהתערובת היבשה הופכת ללחה, וזה אפילו בסדר אם נראה פה ושם עוד סימני קמח. פשוט עוצרים ומעבירים לתבנית.
טיפ שני: אפייה מדוייקת. זה נשמע מאיים, אך למעשה כל שצריך לעשות הוא להוציא את המאפינס כשקיסם הננעץ בהן יוצא עם פירורים לחים (בד"כ זה לוקח בין 13-15 דקות בחום בינוני, תלוי בתנור שלכם). בחלק ממתכוני המאפינס בהם נתקלתי, כתוב שעליו לצאת יבש, ולטעמי האישית זו טעות! אני מעדיפה מאפינס "כמעט אפויים לחלוטין" על פני מאפינס חנק.
למי שמעוניין לאפות את המאפינס (כולכם, ברור לי), מצורף המתכון בתחתית הפוסט, מיד בסיום הסיכום השבועי.
אני מזהירה, אני חיסלתי שניים מיד כשיצאו מהתנור, ולרוב איני נופלת לזלילות המיידיות הללו!


פעם הייתי מאפין...

השבוע האחרון לקורס נפתח בבחינה בכתב, שהסתברה כלא קלה בכלל, אך בכל זאת צלחתי אותה בציון סביר בהחלט. בכל אופן, משקלה הוא רק עשרה אחוזים מהציון הסופי בקורס.
באותו ערב, הייתה הדגמה של מאפים מבצק עלים: עוגת ה"פיטהיבייה" (Pithiviers) שהיא עוגה יפהפייה ממולאת בקרם שקדים, עוגה נוספת דומה לה, ומקלות של סוכר גבישי, שקדים וקינמון.


Pithiviers שהכין השף

מקלות קינמון וסוכר גבישי שהכין השף

בשיעור הפרקטי למחרת, הכנו בעצמנו את הפיטהיבייה ואת המקלות. 
תוכלו לראות בתמונה את הדוגמא המשורטטת על עוגת הפיטהיבייה, אותה יוצרים בסכין חדה על הביצה המוברשת על פני העוגה, ועל החלק העליון של הבצק. היא אמנם לא מאוד מסובכת, אבל כן דורשת דיוק וסבלנות- בדיוק סוג הדברים שמאיימים עליי. 
באותו שיעור היה לנו שף שידוע כדיי קשוח, ושמחתי מאוד שהוא החמיא לי על העוגה ועל העיטור שלה. בנוסף, כשיצאתי מהכיתה, בדיוק נכנסו אליה שני שפים אחרים שמלמדים אותנו, ושניהם הביעו התפעלות ממנה. גוווו דביר! טוב, הפסקתי לעוף על עצמי, לפחות לפסקה הקרובה.
באופן לא צפוי, אני מאוד מחבבת את הכנת בצק העלים. הרושם הוא שמדובר בבצק מאוד מסובך להכנה, אבל למעשה, לפחות במקרה שלי, מעט תרגול הוכיח לי שההכנה אפילו מהנה. הכי כיף לראות איך הבצק תופח בצורה יפהפייה בתנור, ולחזות בשכבות הבצק הדקיקות שמתגלות פתאום.

ה-Pithiviers שלי

מקלות קינמון, שקדים וסוכר גבישי
 למחרת השף הכין עוגת "בול-עץ" פיסטוק-שוקולד וגם עוגת ג'נואה, שהיא למעשה עוגת שקדים בחושה אבל פשוט נפלאה.
עוגת ג'נואה של השף
אנחנו הכנו רק את עוגת "בול העץ" הירקרקה. העוגה מאוד פשוטה בבסיסה: ספוג פיסטוק ומילוי של גנאש שוקולד מריר, בזיגוג שוקולד ועיטור גנאש. אולם, כדי לקבל עוגה מושלמת צריך להקפיד על קיפול המסה של הספוג בדיוק למרקם הנכון, חיתוך ישר ומדוייק של השכבות, מרקם נכון לגנאש, וציפוי במהירות ובשימוש בטכניקה הנכונה (אחרת הזיגוג לא ייראה חלק, ולחלק מהאנשים הוא אף נסדק). אה, וגם לזלף יפה.
בקיצור, בסופו של דבר העוגה דרשה לא מעט ריכוז והשקעה.
אהבתי מאוד את התוצאה שלי, על אף חסרונותיה, ואני סבורה שאחזור להכין את העוגה בהמשך.


עוגות בול העץ של השף
עוגת בול העץ שלי
עוגת ה"אלהמברה" שהכנו למחרת הייתה דומה מאוד, בעיקר מבחינת הטכניקה. גם היא כללה שכבות של ספוג (הפעם בטעם אגוזי לוז ושוקולד) וגנאש. בשיעור הפרקטי, השף החמיא לי על הזילוף והעיטור (בתמונה שצילמתי בבית הם כבר נפגמו לצערי), אך העיר לי בצדק על מבנה העוגה שלא יצא חלק כדרוש. בכל אופן, אהבתי מאוד את טעם העוגה וזללתי ממנה לא מעט בימים האחרונים.
בשיעור ההדגמה, השף דיבר איתנו שוב על טמפרור שוקולד והכין קישוטים יפהפיים. עבורי זה היה חלק מעניין הרבה יותר מהכנת העוגה עצמה, ואני כבר מחכה להתנסות בטמפרור שוקולד, בו נתמקד יותר בקורס הבא.


עוגת האלהמברה של השף
קישוטי שוקולד מטומפרר שהכין השף
אלתור השף: שכבות של אלהמברה וגנאש, בעיטור שוקולד מטומפרר ופירות יער
עוגת האלהמברה שלי, אחרי תלאות הנסיעה הביתה
 בערב האחרון ללימודים, התקיימה ההדגמה האחרונה, ובה הכין השף עוגת מוס חלומית של שוקולד, ברגמוט וקריספ תפוז בעיטור נוגטין. אני מודה שאני לא חובבת גדולה של ברגמוט, ובכל זאת העוגה הייתה נפלאה ומיוחדת.
באותו שיעור גם פינקו אותנו בשמפניה לרגל הסיום, והתפזרנו לבתינו לקראת הבחינה למחרת.



עוגות המוס שוקולד-ברגמוט שהכין השף בהדגמה האחרונה

בחרתי לספר קצת על הבחינה, שכן היא היוותה חלק משמעותי מהשבוע האחרון של כולנו.
כפי שהסברתי בפוסט הקודם, לקראת הבחינה ניתנה לנו רשימה של עשר עוגות אותן למדנו, ונאמר לנו שביום בחינה נגריל עוגה אחת אותה נצטרך להכין. נאמר לנו שהמתכון המודפס יינתן לנו בבחינה, אך ללא דרך ההכנה, אותה עלינו לזכור עבור כל אחת מהעוגות.
יתר על כן, כל הכיתה נבחנה על טכניקה מסויימת, ואצלנו הייתה זו הטכניקה של הכנת בצק טארט והנחתו ברינג, ובנוסף צביטה דקורטיבית בפינצטה.
רציתי להגיע לבחינה מוכנה, ובמשך כל השבוע השתדלתי לתרגל הן טכניקות שונות כגון זילוף והנחת בצק הטארט, והן לשנן את שלבי ההכנה של המתכונים. 
כיוון שהשבוע גם כך היה דיי עמוס בלימודים, יצרתי לעצמי עומס רב מאוד, אבל אני שמחה על התרגול הנוסף בבית.
בבוקר הבחינה הייתי מתוחה, אך עם זאת בידיעה שאני מגיעה מוכנה יחסית.
כשגילינו שהקבוצה השנייה, שנבחנה לפנינו, נדרשה להכין מוקה ודקואז, עסקנו בניחושים האם נקבל את אותן העוגות או שנופתע בדברים אחרים.
כשהגענו למבחן, נכנסנו אחד אחרי השני לכיתה ונתבקשנו לשלוף דיסקית מתוך קערה שאחז השף. בקערה היו שני צבעים של דיסקיות: צהוב וכחול.
שלפתי דיסקית  (תוך שהשף גוער בי להסתכל לו בעיניים ולא לקערה) הבטתי אליה, ראיתי שהיא צהובה, ומיד נשלחתי לצד של עוגת הסנט הונורה. מי ששלף דיסקית כחולה, נדרש להכין טארט תפוחים. גם כן שוויון.
אבוי.
בחלומותיי הגרועים ביותר לא איחלתי לעצמי את הזילוף המסובך שנדרש מאיתנו לסנט הונורה, עם טיפ בצורת V, שאפילו התלמידים הטובים ביותר בכיתה מתקשים בו!


הסנט הונורה הקודמת שלי, והזילוף הנורא (בבחינה נאסר עלינו לצלם)

אחרי שקיללתי את בחירתי הגרועה מספר פעמים, החלטתי להתעשת ופשוט להתחיל לעבוד. 
אני שמחה לדווח שאכן מלבד הזילוף הדיי כושל שלי (ועם זאת סביר), רוב העוגה דווקא יצאה מוצלחת, וזכרתי את שלבי ההכנה באופן מושלם. גם הקצב שלי היה טוב וסיימתי יחסית מהר, כשעה לפני הזמן.
מה שפחות הצליח לי היה בצק הטארט, שמשום מה התקבל יבש מאוד. כנראה מהחשש שיידבק קימחתי יותר מדיי את המשטח. השף דווקא החמיא לי עליו ואמר שזה לא נורא, והיה מרוצה גם מהסנט הונורה שלי.
נקווה שאת התרשמותו הוא יביע גם בציון סביר.
בסיום ההכנה, כל אחד מאיתנו היה צריך להשאיר את העוגה ואת בצק הטארט שלו מונחים זה לצד זה, יחד עם המספר שקיבל, ולעזוב את החדר. לאחר שעזבנו, הגיעו שלושה שפים נוספים, שלא צפו בנו במהלך הבחינה, לשפוט את התוצאה הסופית. אני חושבת שמדובר בשיטה הוגנת ומקווה שכולנו נהיה מרוצים מהציונים שנקבל.
עבורי, הבחינה הייתה חוויה חיובית בהחלט, דווקא בגלל הרגעים הפחות טובים בה, שאני משתדלת להפיק מהם לקחים להמשך.
אני מקווה שבמהלך החופשה יזדמן לי לתרגל עוגה או שתיים מאלה שלמדנו, כדי לשחזר את הטכניקות ואולי כך להגיע מעט יותר מוכנה לקורס הבא, שאמור להוות קפיצה ברמה.

עד אז, אני אלך ליהנות לי מטקס הסיום ומהחופש, ואשתף אתכם בשבועות הקרובים בקצת חוויות שאינן לימודיות!
אני ממליצה לכם להמשיך ולעקוב, שכן הפוסטים הבאים צפויים להיות צבעוניים ושונים מהרגיל.

עד הפוסט הבא, הרי לכם המאפינס הנפלאים :)




מאפינס בננה-לוטוס (8-10 מאפינס בתבנית שקעים סטנדרטית)
מצרכים:
כוס וחצי קמח (210 גרם)
כפית סודה לשתייה
כפית אבקת אפייה
1/2 כפית מלח
2 בננות בשלות, מעוכות במזלג
1/2 כוס סוכר לבן (100 גרם)
ביצה, טרופה קלות
1/3 כוס שמן צמחי (כ-60 מ"ל)

8-10 כפיות ממרח לוטוס
אגוזי מלך קצוצים (אופציונלי)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות) ומשמנים 8-10 שקעים בתבנית מאפינס.
2. בקערה בינונית, מערבבים יבשים: קמח, סודה לשתייה, אבקת אפייה ומלח.
3. בקערה נוספת, רצוי גדולה, מערבבים רטובים:  בננות, סוכר, ביצה ושמן.
4. מעבירים את היבשים לרטובים ומערבבים ממש מעט, רק עד לאיחוד (ראו טיפים למעלה!).
5. בעזרת כף, מעבירים מהתערובת לשקעים. ממלאים כל שקע עד ל-2/3  גובה למאפינס בינוניים, או 3/4 גובה למאפינס גדולים (יתקבלו עשר או שמונה עוגות בהתאמה).
6. מניחים כפית ממרח לוטוס במרכז כל מאפין, ומערבבים מעט בכפית למראה ספירלה/שיש. ניתן לחמם מעט את הממרח במיקרו, כדי שיהיה קל יותר להטמעה (זהירות, הוא הופך נוזלי מהר מאוד).
7. אם רוצים, מפזרים אגוזי מלך קצוצים על כל עוגה.

8. אופים 15-17 דקות, עד שקיסם שננעץ במרכז אחת העוגות יוצא עם פירורים לחים (ראו טיפים למעלה).
9. מוציאים, ממתינים 2-3 דקות לצינון ומשחררים בזהירות מהתבנית.
10. מניחים לצינון על רשת.

הערות:
* ניתן להחליף את אגוזי המלך בכל אגוז אחר לטעמכם.
*  המאפינס מצויינים ביום הכנתם. מעבר לכך, יש לשמור אותם בקופסא אטומה היטב, בהקפאה ולהפשיר כשרוצים. 
* ניתן להחליף את ממרח הלוטוס בנוטלה, שוקולד למריחה ואפילו בחמאת בוטנים.
* ניתן לאפות גם כעוגה, בשתי תבניות אינגליש קייק. יש לקחת בחשבון שזמן האפייה יתארך לבערך 35-40 דקות.






Banana-Speculoos Muffins/ (Makes 8-10 large muffins)

Ingredients: 
1.5 cups all purpose flour (210 g) 
1 tsp baking soda 
1 tsp baking powder 
1/2 tsp salt 
2 ripe bananas, mashed (using a fork) 
1/2 cup white sugar (100 g) 
1 Egg, lightly beaten 
1/3 cup of vegetable oil (60 ml) 

8-10 tsp Speculoos spread (I used the "Biscoff" one)  
Chopped walnuts (optional) 


Preparation: 
1. Preheat oven to medium heat (180C/ 360F) and brush a 8-10 muffin mold with butter/oil. 
2. In a medium bowl, mix the dry ingridients: flour, baking soda, baking powder and salt. 
3. In a separate bowl, preferably a large one, bit the bananas, sugar, egg and oil. 
4. Add the wet mixture to the dry one, and mix just a little, just until uniform!  
5. Using a spoon, transfer the mixture to the muffins mold. Fill each one up to 2/3 height for  medium sized muffins, or 3/4 height for large muffins ( you will receive 8 or 10 muffins accordingly). 
6. Put a tsp of the Speculoos spread in the center of each muffin. Mix a little using the teaspoon, for a spiral/ marble look. If the spread is too thick, warm it up a little in the microwave, so it is easier to use (be careful, it becomes liquidy very quickly). 
7. If desired, sprinkle some chopped walnuts on each muffin. 
8. Bake for 15-17 minutes, until a toothpick stuck in the center of a muffin comes out with moist crumbs. 
9. Wait 2-3 minutes to cool, and carefully release from the muffin mold. 
10. Place the muffins on a rack, to cool completely. 

Notes: 
* You can replace the walnuts for every other nut, according to your taste. 
* The muffins are best on the day they're prepared. Beyond that, keep them in a well-sealed box, freeze and take out when you want. 
* You can replace the Speculoos spread with Nutella spread, chocolate spread or peanut butter. 
* You can also bake as a cake: Use two loaf pans. Take into account that the baking time will increase to about 35-40 minutes.





4 תגובות:

  1. הכל נראה מעולה! את כותבת נהדר! תהני מפריס האחת והיחידה.
    דפנה

    השבמחק
    תשובות
    1. דפנו'ש, תודה רבה! כיף לשמוע. נשיקות מפריס האחת והיחידה. תבואו לבקר :)

      מחק
  2. בהצלחה!! מחכה לקרוא את הפוסטים הבאים.. תהני מהחופש!

    השבמחק